Premium vandreregioner og vandredestinationer
Kriterier for Premium vandreregioner og Premium vandredestinationer
Hjørnesten 1: Vandretilbud
En Premium vandreregion og en Premium vandredestination råder over et variereret udbud af Premium vandreruter i forskellige længder og kategorier samt et professionelt system til at sikre kvaliteten.
Kernekriterier (obligatoriske):
- Regionens/destinationens Premium vandreruter bliver brandet og markedsført.
- Antallet af ruter, der er certificeret som Premium vandreruter i en region skal være mindst syv og i en destination mindst tre.
- Der er etableret et fælles koncept for skiltning og vejvisning
- Hver Premium vandrerute skal kontrolleres mindst to gange årligt efter en fastlagt standard og liste for at sikre et højt niveau af vedligehold.
- Fejl og mangler skal indrapporteres til ét sted, og der skal straks informeres om dem på regionens/destinationens hjemmeside og på ruten (se Hjørnesten 2, pkt. 1) Mangler skal hurtigst muligt udbedres. Den ansvarlige skal reagere inden 48 timer, og større mangler skal være udbedret inden 14 dage. Alternativt skal der være etableret mulighed for at gå uden om, eller der skal informeres om en spærring af ruten.
- For personer, der kontrollerer ruterne, skal der afholdes mindst ét kursus om året.
Andre kriterier (valgfrie):
Regionen/destinationen skal desuden råde over et eller flere af disse tilbud:
- Premium vinter-vandreruter
- Premium let-vandreruter
- Premoum byvandreruter
- Certificerede langdistanceruter (Premium vandreruter eller Kvalitetsstier)
- Et varieret udbud af ruter for bevægelses-handikappede personer
- En app til at indrapportere mangler
Hjørnesten 2: God information
En Premium vandreregion og en Premium vandredestination råder over et omfattende informationssystem til sine gæster.
Kernekriterier (obligatoriske):
- En hjemmeside for vandring med al information og alle tilbud med relation til vandring. Her kan man også finde alle aktuel information om mangler og afspærrede ruter.
- For hver 20 Premiumruter skal der være mindst én godkendt og bemandet turistinformation med personale, der har viden om at vandre og om udstyr til vandring.
- Der skal findes brochurer og vandrekort i et fælles design
- Der skal findes information om alle turistmål og tilbud med relevans for vandrere inden for området og – hvis det er relevant – også for nærliggende områder.
- Der skal være grundig information om, hvordan man kan besøge området og vandre på ruterne uden at råde over egen bil (bus, tog, taxi osv.).
- Uden for turistinformationernes åbningstid skal de vigtigste informationer kunne findes f.eks. på skilte eller ved hjælp af QR-koder.
- Der skal findes en kriseplan for nødstilfælde
Andre kriterier (valgfrie):
- Områdets hjemmeside har et interaktivt vandrekort
- Der informeres om Premium vandreregionen ved tilkørselsveje, banegårde og andre centrale steder
- Der findes en info-hotline, der er åben hele ugen
- Udvalget af Premium vandreruter beskrives detaljeret med sværhedsgrader og andre, relevante informationer
- Der skiltes fra banegårde og busstoppesteder til Premium vandreruter, der ligger højst 1,5 km væk
Hjørnesten 3: Vandrevenlige turistværter
En Premium vandreregion og en Premium vandredestination skal kunne tilbyde et geografisk dækkende udbud af vandrevenlige turistværter.
Kernekriterier (obligatoriske):
- Der skal være mindst ét spisested og mindst ét overnatningssted pr. Premium vandrerute (kan være samme sted). Stedet/stederne skal reklamere med, at de er partnere til vandreregionen/vandredestinationen, og de skal opfylde følgende minimumskrav:
- Et spise- eller overnatningssted må højst ligge 20 minutters kørsel fra Premium vandreruten. Der skal være information om stedet ved starten af ruten på et skilt eller f.eks. via en QR-kode.
- Vandrevenlige turistværter skal have alle kort, flyere osv. om vandreturisme i området og skal udstille dem synligt. De skal råde over personale, der kender Premium vandreruterne og kan rådgive vandregæsterne.
- Partnere (mindst tre for hver 10 Premiumruter) skal have mindst to retter på menuen, der er tilberedt af regionale produkter.
- Partnere (mindst tre for hver 10 Premiumruter) skal have mindst to retter på menuen, der er typiske for regionen.
- Partnere (mindst tre for hver 10 Premiumruter) skal have mindst to vegetarretter på menuen.
- Fra april til oktober skal partnere have åbent på bestemte tidspunkter, der formidles ved ruternes startesteder. De må højest have lukket to dagen om ugen.
- Partnere (mindst tre for hver 10 Premiumruter) skal have regionale drikkevarer på menuen, hvis sådanne findes. Ellers skal de tilbyde drikkevarer fra naboområder.
- En Premium vandreregion og en Premium vandredestination skal have regelmæssig kontakt med vandreværter.
Andre kriterier (valgfrie):
- Vandreværterne understøtter områdets mobilitetskoncept ved at tilbyde at hente og bringe gæster og ved at tilbyde bagagetransport på langdistanceruter.
- Der afholdes gastronomiske aktiviteter, der koordineres og markedsføres af vandreregionen.
- På mindst halvdelen af Premiumruterne findes der salg af drikkevarer undervejs (kan være drikkevare-automater).
- Der findes små udsaglssteder for mad- og drikkevarer på mindst halvdelen af Premiumruterne. Der må højest ligge 10 minutter væk, og der informeres om deres åbningstider og beliggenhed ved startstederne.
- Der findes et samarbejde med organisationer, der promoverer bæredygtige og regionale fødevarer.
- Der findes pakkerejser specielt for vandrere.
- Vandreregionen samarbejder med rejsearrangører, der udbyder vandrerejser.
Hjørnesten 4: Promovering af vandreruter, vandreevents
En Premium vandreregion og en Premium vandredestination skal også bruge vandreruterne til at vise områdets identitet. Derfor skal der være et udbud af guidede vandringer og andre aktiviteter på Premiumruterne.
Kernekriterier (obligatoriske):
- I sæsonen er der hver måned mindst én guidet vandring med natur og/eller kulturhistorie som tema.
- I sæsonen kan der bookes guidede vandringer.
- Alle vandreaktiviteter markedsføres på print og/eller digitalt
- En Premium vandreregion og en Premium vandredestination skal deltage i indsamling af data om vandring og understøtte Det tyske Vandreinstituts spørgeundersøgelser af vandregæster (WanderMonitor).
Andre kriterier (valgfrie):
Der er regelmæssigt (mindst én gang årligt) andre events om forskellige temaer:
- Gastronomi og vandring (f.eks. med tema øl eller vin eller med en tre-retters menu)
- Musik og vandring (koncerter/musikalsk underholdning/fællessang på en Premiumrute)
- Kunst og vandring (f.eks. kunst-objekter, land-art, kunst-happening)
- Fortælle-vandring med temaer som eventyr eller digte
- Nattevandring
- Vandremaraton
- Guidet vandring med hund
- Vandring med sundhed som tema
- Vandring sammen med husdyr